VOLG ONS OP SOCIAL MEDIA

BEL ONS: 085 065 72 49.       VOLG ONS OP SOCIAL MEDIA

Eenzaamheid bestrijden met techniek? Dit zijn dé 7 tips waarmee senioren sneller nieuwe dingen leren

Eenzaamheid bestrijden middels nieuwe technologie kan het leven van ouderen een stuk aangenamer maken. Maar technologie kan ook ingewikkeld zijn. Acceptatie van technologie door ouderen gaat niet altijd vanzelf. Daarnaast zijn er grote verschillen tussen ouderen. Daarbij wordt er veel verwacht van innovatie in de zorg, maar wat zorgt er nu ook voor dat de technologie daadwerkelijk gebruikt wordt? Wij verzamelden de best practices op basis van onze ervaringen met beeldbellen.

Femly

Met Femly heb ik eindelijk weer tijd voor mezelf. Samen met de familie heb ik balans tussen de aandacht voor mijn moeder en de rest van mijn leven.

1. Maak onderscheid tussen digitale vaardigheden

Realiseer dat niet iedereen over dezelfde digitale vaardigheden beschikt. Dat geldt zowel voor zorgpersoneel als voor bewoners. Wil je ervoor zorgen dat nieuwe technologie ook echt gebruikt wordt? Dan zorgt een ‘one-size-fits-all’ niet voor het beste resultaat.

Op deze pagina kun je een zelftest doen om vast te stellen welke digitype je bent. Op basis van de uitkomsten kunnen gesprekken over de resultaten worden gevoerd. Zo identificeer je eventuele struikelblokken vroeg in het proces, waarna de beste aanpak gekozen wordt.

 Realiseer je ook dat het veel uitmaakt op welk tijdstip je nieuwe technologie introduceert. Ouderen die bijvoorbeeld net ziek zijn geweest zullen minder bereid zijn om iets nieuws te leren. Hou hier rekening mee en vraag door. Waarom is iemand wel of juist niet enthousiast? Ligt dat aan de technologie of heeft dat te maken met de stemming van die dag?

Doorvragen is enorm belangrijk om erachter te komen waar ouderen behoeften aan hebben.

Wil jij meer leren over hoe je eenzaamheid in jouw zorginstelling tegen kunt gaan? Download dan eens ons e-book ‘Minder eenzaamheid in jouw zorginstelling: al het advies dat je nodig hebt’ en ontvang het e-book direct helemaal gratis.

2. Testen voor gebruik verhoogt de kans op slagen

Bij Femly weten we dat iedereen andere behoeften heeft. Daarom bieden wij zorginstellingen onze Mobifem, een mobiele Femly die zeer geschikt is voor gezamenlijke woonkamers een maand op proef aan. En dat heeft een belangrijke reden. Geen enkele zorginstelling en situatie is hetzelfde. 

Door een test te doen, komt de organisatie erachter wat nodig is om beeldbellen succesvol te maken. Door te snelle en overhaaste implementatie, gaat de succes rate juist omlaag. Wij hebben inmiddels ruime ervaring met dit soort implementatietrajecten.

3. Eenzaamheid bestrijden: maak verandering leuk

Technologie is een middel, niet een doel op zich. Gebruik beeldbellen dus om inspiratie van buiten naar binnen te halen of voor vertier. Veel ouderen waarderen het erg om in contact te komen met de samenleving. Zo wordt hun sociaal leven vergroot en dat zorgt voor plezier. 

Het Femly Team heeft tijdens de lockdown digitaal Party &Co gespeeld als teambuilding activiteit. Ook hebben we bij een van onze klanten een Mobifem Concert georganiseerd waarbij een zanger via de Mobifem optrad. Het ontbreken van fysiek contact hoeft absoluut geen belemmering te zijn voor plezier. 

4. Gebruik geen jargon

Nieuwe zorgtechnologie met een moeilijke, abstracte naam schrikt de aarzelende technologiegebruiker af. Zelfs wanneer je goedbedoeld eenzaamheid wilt bestrijden. Gebruik daarom geen jargon of moeilijke Engelse termen. “Onze Femly” werkt bijvoorbeeld veel beter dan het woord “beeldbel technologie”.

De meeste mensen houden van simpel. Maak het dus niet onnodig moeilijk door allerlei jargon te gebruiken en daarmee de drempel te verhogen.

5. Voorkom ergernis

Eén van de grootste ergernissen voor gebruikers is een update van digitale middelen. Net op het moment dat je de vorige versie onder de knie had, verandert alles. Leg altijd uit waarom een update nodig was en welke verbeteringen doorgevoerd zijn. Dat leidt tot meer acceptatie. 

Bij Femly zijn we gespecialiseerd in simpel en effectief. Ouderen hoeven niks te doen, alleen naar het beeldscherm van de tv kijken. Daarnaast is onze app zeer gebruiksvriendelijk, ook voor zorgpersoneel. Simpel gebruik is cruciaal voor het gebruik en implementatie van technologie in een zorgorganisatie.

6. Leef je in

Tablets zijn een alternatief voor beeldbellen via de televisie. Maar veel ouderen vinden deze nieuwe technologie moeilijk. Leef je in hun leefwereld in. Kijk wat wel kan. Zo is Femly destijds ook ontstaan. Wij wisten dat beeldbellen enorme kansen bood. Maar wel via vertrouwde technologie. Het is te gemakkelijk om aan te nemen dat “men het wel even leert”. Daarover zegt bijvoorbeeld zorgorganisatie Vitalis: “Tablets bleken teveel werk. Medewerkers moesten te vaak ondersteunen en dat kost tijd.” Lees daar meer over in onze blog ‘Waarom Vitalis voor Femly kiest.‘

7. Communiceer belangrijke informatie voor Nice-to-knows

Er is een groot verschil tussen belangrijke informatie die noodzakelijk is voor het gebruik van de technologie. En de nice to knows: leuke of handige weetjes. Communiceer eerst alleen wat absoluut noodzakelijk is. Zeker aarzelende technologie gebruikers worden snel overspoeld met informatie. Kies zorgvuldig uit wie al goed met de technologie kan omgaan en deel alleen met deze groep allerlei extra mogelijkheden.

Wil jij ook aan de slag met eenzaamheidspreventie?

Femly helpt duizenden ouderen bij het onderhouden van hun contacten middels een nieuwe manier van videobellen. Wil jij weten hoe dat precies gebeurt? Vraag dan vrijblijvend een demo bij ons aan! We laten graag uitgebreid zien hoe Femly of de Mobifem gebruikt kunnen worden, en waarom het zo ontzettend goed werkt! 

Contact

Bedankt